2008. gada 28. jūn.

The World debate

2008. gada aprīlis

  Svētdien skatījos "The World debate" kanālā BBC World. Vairāk par dalībnieku viedokļiem manu uzmanību saistīja  viņu uzvedība, kura bija daiļrunīgāk par vārdiem. Sergejs Brins, Google līdzīpašnieks, ieradies raidījumā apģērbā, salīdzinājumā ar kuru manējais, kuru es valkāju mājās, izskatās pēc Oskaru pasniegšanas cerimonijas smokinga. Raidījuma vadītājs Mets Frajs BBC World mājaslapā secinājis "Jo tu esi bagātāk, jo vairāk apģērbu tu velc nost".
    Atļaušos nepiekrist Meta Fraja vispārinājumam. Protams, IT jaunbagātnieki bieži izceļas ar demokrātisku izskatu un demonstratīvu vienkāršību, kas ir pilnīgs pretstats gan Krievijas gan Latvijas junbagātnieku ekshibicionismam. Bet Sergeja Brina gadījumā ideja bija apgriezta kājām gaisā. Viņa izskats it kā teica "Es esmu tik bagāts, ka varētu ierasties kails un pat tad jūs neko man neteiktu". Šajā izpratnē čības uz bāsas kājas ne ar ko neatšķiras no resnas zelta ķēdes ap kaklu vai ar "modelēm" pilna autobusa Kuršavelē, vai nelikumīgas teritorijas piesavināšanās Jūrmalas kāpu zonā un t.t. Šo parādību avots ir viens un tas pats. Tā ir kapitālisma dabas neizpratne. Šodien krievu jaunbagātnieku stāvoklis ir ļoti līdzīgs tam, kurā atradās Ostaps Benders pēc apakštases ar gaišzilu maliņu saņemšanas. Nauda ir, bet laimes vēl joprojām nav, pat neskatoties uz to, ka nokļūt uz Riodežaneiro var dažu stundu laikā un skapī ir simts baltu bikšu. Izrādījās, ka nauda kaut gan palielina cilvēka iespējas, bet vēl vairāk - viņa saistības. Tad "par ko esam cīnījušies, biedri"? Un sākušās visādas trakulības lai pierādītu, ka ir bijis par ko.
    Tagad ir laiks atklāt patiesību - kapitālisma atšķirība no sociālisma ir pārspīlēta, jo miljonari īstenībā ir tādi paši Kapitālistiska Darba varoņi, kuriem nauda ir sabiedrības cieņas gūšanas līdzeklis, pat vairāk - Dieva svētības pazīme. Ja katoļu baznīca tirgojusi par naudu ar grēku piedošanām, protestanti pašu naudu pārvērtuši par indulgenci. No šejenes rodas tik stiprs nicinājums pret neveiksminiekiem (losers), jo viņi ir nevis vienkārši nelaimīgi cilvēki, bet apdalītie ar Dieva svētību. Katoļiem un pareizticīgiem nauda ir tikai materiālo vajadzību apmerināšanas līdzeklis. Ņemot vērā, ka īstas cilvēka vajadzības ir diezgan ierobežotas, ļoti ātri zūd iemesls daudz un cītīgi strādāt (M.Vēbers). Vēl viens veids pārliecināt sevi, ka ir bijis vērts pūlēties - pamēģināt ar naudas palīdzību pacēlties "pāri visiem sabiedrības likumiem". Kaut gan Krievijā un Latvijā sabiedrības likumu ignorēšana ir ne tikai mērķis, kuru cenšas sasniegt ar naudas palīdzību, bet arī visizplatītākais tās gūšanas veids.
    Atgriežoties pie Sergeja Brina, ir jāatzīst viņa ģenialitāte, kura balstās uz plašāku pasaules uzskatu nekā tā ir pieņemts Rietumos. Bet tieši šis "plašums" būtu padarījis viņu Krievijā par kartējo Leskova varoni. Tikai savienojumā ar protestantu uzņēmību tas novedis pie pasakaina rezultāta. Sergeis Brins, cenzdamies parādīt un pierādīt savu neatkarību no sabiedrības, kurā viņš sasniedzis tik milzīgus panākumus, zāģē zaru, uz kura viņš ne tikai vienkārši sēž.
 

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru